Sundhed

26.445 danske regninger blev i 2020 betalt med det blå EU-sygesikringskort

• Venstre

EU-sygesikringskort

Det blå EU-sygesikringskort er et kort, der viser, at du har ret til behandling på samme vilkår som borgerne i det land, du rejser i. I 2019 og 2020 er over 25.000 regninger blevet betalt via det blå EU-sygesikringskort.

Hvad mener Venstre?

Den frie bevægelighed i EU er et fundamentalt gode. Det skal vi styrke. Det kræver et system, som er rimeligt og fleksibelt i forhold til de store nationale forskelle på velfærdsområdet. Vi tror på, at den enkelte medlemsstat bedst ved, hvordan samfundet skal indrettes. Beslutninger om borgernes sociale vilkår træffes bedst så tæt på borgerne som muligt.

Hvad viser tallene?

En opgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed i 2020 viser, at de har fået 26.445 regninger fra danskere, der er modtaget på det blå EU-sygesikringskort under ophold i et andet medlemsland. Til sammenligning var antallet af regninger på 25.774 i 2019. Flere regninger kan vedrøre samme person og/eller behandlingsforløb. Regningerne kan ligeledes dække over ydelser modtaget i tidligere år.

Kilde: Sundhedsministeriets svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 163, 2021

Denne information er udarbejdet med tilskud fra Europa-Nævnet

Andre læste også