Fred og stabilitet

Dansk politi benytter Europols systemer omkring 100.000 gange årligt

• Venstre, Danmarks Liberale Parti

Politiet er storforbruger af Europols opslagssystem

Det danske retsforbehold betyder, at patruljerende betjente ikke kan søge i Europols register, hvis de har mistanke om kriminelle forhold. Den danske særaftale om Europol, der udløber i 2022, betyder, at Rigspolitiet må varetage søgningen fra centralt hold. Det er upraktisk og kan have betydning for den daglige bekæmpelse af kriminalitet.

Hvad mener Venstre?

De myndigheder, der står vagt om vores sikkerhed, skal have de rigtige redskaber til at bekæmpe grænsekontrol og bandekriminalitet. Når den nuværende aftale om Europol skal op til revision, vil Venstre arbejde for en tættere dansk tilknytning til Europol og på sigt fuldt dansk medlemskab.

Hvad viser tallene?

I Danmark er det Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter, der varetager kommunikation til og fra Europol. Hvert år benytter politiet Europols systemer omkring 100.000 gange.

Kilde: Justitsministeriets svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 192, 2021

Denne information er udarbejdet med tilskud fra Europa-Nævnet

Hvad er Europol?

Europol er Den Europæiske Unions retshåndhævelsesagentur. Europol bistår de 27 EU-medlemsstater i deres kamp mod grov international kriminalitet og terrorisme herunder cyberkriminalitet, hvidvask og menneskehandel. Europol samarbejder også med internationale organisationer og partnerlande uden for EU.

Andre læste også