Det indre marked for serviceydelser skal op i gear

Europa-Parlamentet har for nylig vedtaget Morten Løkkegaards forslag til at udnytte det enorme milliardpotentiale ved at styrke det indre marked i EU. Se videoen, hvor Venstres gruppeformand i parlamentet forklarer, hvorfor forslagene kan være med til at genoprette den kriseramte økonomi.

Formålet med forslagene er at fjerne barrierer på det indre marked for tjenesteydelser:

”Vi står midt i økonomisk krise, som skriger på løsninger til at booste økonomien i EU. Netop på serviceområdet er potentialet for at skabe vækst og arbejdspladser enormt, og det er vi simpelthen nødt til at udnytte bedre. Alt for mange lande undlader at implementere vores fælles regler. Det skal vi sætte en stopper for. For vores dygtige danske virksomheder er potentialet meget stort,” siger EU-parlamentariker Morten Løkkegaard (V).

Mortens rapport kommer med bud på, hvordan vi kan komme videre med at fremme det, som udgør 73% af EU’s økonomi og 74% af beskæftigelsen – nemlig serviceydelserne. Det indre marked for tjenesteydelser trænger til at blive strammet gevaldigt op og her foreslår rapporten mere gennemsigtighed om, hvordan reglerne faktisk implementeres i medlemsstaterne, en fælles portal så virksomhederne kan finde ud af, hvad reglerne faktisk er, og en fast-track-procedure, så overtrædelse kan adresseres – hurtigt. Det umiddelbare potentiale lyder på 297 milliarder EUR (det svarer til ca. 2200 milliarder danske kroner).

”Der er et kæmpe potentiale, som ligger uudnyttet hen, og vi vurderer faktisk, at hvis man fuldt implementerede de gældende regler og arbejdede videre på at integrere det indre marked i bred forstand, ville man kunne opnå gevinster der næsten modsvarer tabet efter Corona-krisen – det har vi ikke råd til at lade være med,” siger EU- og International chef i Dansk Erhverv Lasse Hamilton Heidemann.