Vidste du at?

• I EU kan mennesker, varer, tjenesteydelser og kapital bevæge sig, næsten ligeså frit, som i de enkelte lande. Det er det indre marked, der har sørget for at fjerne hundredvis af tekniske, juridiske og økonomiske forhindringer, for at det kan ske. Læs mere om de generelle principper for det indre marked her.
  • EU har en fælles handelspolitik, der blandt andet betyder, at EU forhandler fælles handelsaftaler med ikke-EU lande, der giver markedsadgang samt øgede handelsmuligheder for danske og andre EU-landes virksomheder.
  • I sommeren 2018 blev EU’s direktiv om udstationerede medarbejdere ændret og man tog skridt i retning af at sikre lige løn og rettigheder for det samme arbejde, hvilket er et vigtigt skridt i kampen mod social dumping. Læs om revisionen af direktivet. [LS1]
  • Det indre marked skaber velstand og beskæftigelse. Danmarks BNP er ca. 100 mia. kr. højere, end hvis vi ikke havde været medlem af EU og en gennemsnitsfamilie har 65.000 mere i lønningsposen om året. Handlen på det indre marked med varer og tjenester skaber i alt 56 millioner arbejdspladser i hele EU. Læs mere om gevinsterne ved det indre marked på tværs af EU.
  • EU har under coronakrisen taget en lang række initiativer for at hjælpe EU-medlemslandene med at holde hånden under de arbejdspladser, der trues af COVID-19-pandemien. Læs om 10 ting EU gør for at bekæmpe coronavirus og de negative konsekvenser

Denne information er bragt til dig med støtte fra Europa-Nævnets EU-oplysningsmidler.

Venstre mener

EU-samarbejdet er afgørende for dansk økonomi og velfærd. Danmark er et lille åbent land, som lever af at handle med andre lande. Derfor er det helt afgørende for Danmark, at være med i EU-fællesskabet.

Job og velstand

Her kan du se eller gense videoerne, hvor MEP Asger Christensen formidler, hvordan EU er med til at velstand og arbejdspladser.

Job og velstand

Derfor er EU-samarbejdet vigtigt:

Vi skal have fri bevægelighed i EU uden løndumping: