Konference: Nyt fra EU og Europa med Morten Løkkegaard

• Venstre

Kom og bliv opdateret om de aktuelle vigtige begivenheder og diskussioner i EU og Europa ved Venstres delegationsleder i Europa-Parlamentet Morten Løkkegaard.

Hvad er status på klimaområdet, Brexit, Polen og Ungarn og ikke mindst Konferen om EU's fremtid? Få svaret alt dette torsdag den 18. november kl. 16:30-18:00 ved VinDanmark, Kystpromenaden 2, 8000 Aarhus C.

• Klimaområdet har topprioritet i EU lige nu. Hvad sker der på klimaområdet både i EU og i andre internationale fora.
  • Hvad er status efter Brexit? For mange briter har de seneste måneder afsløret Brexits benhårde konsekvenser. En enorm, akut mangel på lastbilchauffører, som Storbritannien før kunne hente i andre EU-medlemslande, har ført til slagsmål ved tomme tankstationer og paniske borgere, der hamstrer af frygt for tomme hylder. Den udbredte mangelkrise fik endda tidligere på måneden regeringen til at sætte militæret ind til at fragte benzin rundt til tankstationerne.
  • Hvilke tiltag er der i ift. Polen og Ungarn?
  • Og hvad sker i mht. Konference om Europas fremtid?

Morten Løkkegaard er netop blevet genvalgt som en af flere næstformand i Renew Europe-gruppen i Europa-Parlamentet, og han sidder dermed i gruppeledelsen som en central spiller i den store liberale gruppe, som er parlamentets tredje største gruppe, og som samtidig er tungen på vægtskålen i Europaparlamentet. Endvidere er Morten Løkkegaard den eneste danske blandt 108 udvalgte medlemmer af Europarlamentet, der i fællesskab skal sætte en dagsorden for, hvad Konferencen om Europas fremtid skal indebære.

Debatten om fremtidens Europa begyndte 9. maj på Europadagen, og i løbet af det næste år bliver der afholdt borgermøder i alle 27 medlemslande. Konferencen har til formål at få europæernes ønsker til fællesskabet i centrum for EU's fremtid.

For Venstre er det hovedfokus, at konferencen inddrager borgere og sikre en mere permanent debat i Europa, siger Morten Løkkegaard:

Der er meget forskellige holdninger til, hvad Konferencen skal resultere i. Desværre drømmer mange i parlamentet om at udnytte lejligheden til at indføre føderalistisk politik og begynde magtkampe mellem EU’s institutioner. Og det vil Venstre kæmpe imod
— udtaler Venstres delegationsleder Morten Løkkegaard

Tid: Den 18. november kl. 16.30 - 18.00.

Sted: VinDanmark, Kystpromenaden 2, 8000 Aarhus C.

Der er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig.

Øl, vin og sodavand kan købes til arrangementet