Valget i Rusland blev en gyser

• Michael Aastrup Jensen, udenrigspolitisk ordfører (V)

På papiret er det et demokratisk valg med flere partier på stemmesedlen, da valget til det russiske parlament Dumaen foregik i midten af september. Men i virkeligheden var valget lagt omhyggeligt til rette, så præsident Vladimir Putins og partiet Forenet Rusland kan bevare den totale magt. Observatører, som Venstres Michael Aastrup Jensen, opgiver at overvåge parlamentsvalg i Rusland.

Valget i Rusland blev en gyser. Måske ikke i forhold til det samlede resultat, hvor du måske selv kan gætte vinderen på forhånd. Det vender jeg tilbage til. For som formand for Europarådets monitoreringsudvalg skulle jeg have været afsted som valgobservatør. Vi plejer som regel at følge valgene tæt, for dermed også at kunne udtale kritik eller godkende processen, hvis ikke den samlede delegation har oplevet noget problematisk. Denne gang skulle Europarådet have sendt 40 medlemmer afsted, så fik russerne rettet det til 20, så 8 og så trak vi endeligt stikket. For vi vil ikke være med til at blåstemple et valg, der tydeligt bar præg af at de russiske myndigheder ikke ønskede vores tilstedeværelse. De holder på at vi naturligvis ikke kan udtale kritik af resultatet, når nu hverken Europarådet eller OSCE havde sendt valgobservatører.

Valget der forløb over 3 dage, grundet coronasituationen i landet, er, hvis man skal komme med en klar vurdering, ikke fuldstændig demokratisk og heller ikke fuldstændig svindel, men et sted midt imellem. For der er flere eksempler på svindel, eksempelvis viser videoen her fra et stemmested omkring Moskva, en arm smide flere stemmesedler i boksen bag om ryggen på en valgobservatør. Samtidig har man flere steder benyttet sig af digital afstemning, hvilket også kan give en brist, og så har vi slet ikke berørt oppositionspartiernes muligheder for at føre valgkamp.

Men for nu at foregribe resultatet, så vandt Forenet Rusland, Putins parti igen meget stort. De er dog gået tilbage med 19 pladser i Dumaen, mens det russiske kommunistparti er gået frem.

Arbejdet i Europarådet handler om at fremme demokrati, menneskerettigheder og retssamfundet.
— MF Michael Aastrup Jensen

Rusland er medlem af Europarådet, hvilket er både vigtigt og problematisk. For det er vigtigt at vi lader de mange gode russiske parlamentsmedlemmer, som der fortsat er mange i oppositionen vide, at vi bakker dem op og at vi står skulder ved skulder med dem i kritikken af det russiske retssamfund og er opmærksomme i forbindelse med valghandlingen, når der er valg.

Europarådet må naturligvis ikke agere som nyttig idiot i forbindelse med afholdelsen af parlamentsvalg i Rusland, og derfor har vi internt også haft meget lange diskussioner om, hvorvidt vi skulle deltage som observatører til valget også selvom det i begrænset omfang var muligt. Vi valgte ikke at gøre det, og dermed også frasige os muligheden for at kritisere endegyldigt og validt. Vi har følt os presset til det fra russisk side, men vi har også taget en vurdering af, hvorvidt vi kunne gennemføre en troværdig og objektiv vurdering af såvel valghandling, pressedækning og en række andre parametre. Vores klare vurdering var, at det ikke var tilfældet. Der var kun adgang til stemmesteder i Moskva, og når delegationen var så begrænset som det var tilfældet, ville chancen for at Rusland kunne bruge vores tilstedeværelse som en blåstempling af resultatet være større.

Omvendt har dele af pressen meget fint afdækket flere problematikker under valget, og de ting vil vi naturligvis kigge på og tage op når vi mødes igen snart. For mit indtryk af Europarådets arbejde gennem efterhånden mange år er, at det er et seriøst organ som har stor vægt i mange af de østeuropæiske lande. Lande som ønsker at arbejde frem mod mere demokrati, stærkere retsstater og fremme menneskerettigheder, og det arbejde skal vi naturligvis bakke dem op i.

FOLKETINGET I EUROPARÅDET

Europarådet har 47 medlemslande, som i alt tæller omkring 800 millioner europæere. 10 folketingsmedlemmer deltager i Europarådets arbejde, som består af 5 medlemmer og 5 stedfortrædere, udpeget af folketingsgrupperne i forhold til deres størrelse i Folketinget. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i Europarådets arbejde. Folketingsmedlemmernes arbejde i Europarådet består bl.a. i at: Deltage i debatterne i plenum. Skrive rapporter på vegne af en af rådets komiteer og fungere som valgobservatører i lande i og uden for Europa.

Europarådet er ikke en del af EU.