Et trygt Danmark i et stærkt Europa

Venstres EU-program

Venstres EU-program blev vedtaget på Venstres EU-landsmøde den 2. marts 2019 og bærer titlen ”et trygt Danmark i et stærkt Europa” Du kan hente hele programmet som pdf her.

Venstres europapolitiske mærkesager

Et trygt Danmark i et stærkt Europa

Verden er blevet mere usikker. Venstre vil sikre, at EU leverer effektive og holdbare løsninger, der skaber værdi for Danmark og Europa. Så vi i fællesskab med de andre lande i Europa kan løse de store grænseoverskridende udfordringer, som ingen kan løse alene.

En bæredygtig fremtid

Klimaet kræver handling. Venstre vil arbejde for et Europa, som går forrest i den grønne omstilling. Så vi med klimavenlige løsninger, ny teknologi og grøn transport sikrer, at Europa bliver CO2-neutralt senest i 2050.

Stop migration og styrk terrorbekæmpelsen

Folkevandringer er blevet hyppigere, og truslen om terror er taget til. Venstre vil forstærke grænsekontrollen i EU og sikre en effektiv hjemsendelse, så ulovlig indvandring bliver stoppet. Og vi vil gennem det stærke europæiske politisamarbejde bekæmpe terror, slå ned på tyvebander og sende kriminelle til afsoning i deres hjemlande. Så vi passer godt på Europa, Danmark - og dig.

Styrket frihandel

USA og Brexit har skabt uro i verden og Europa. Venstre vil styrke det internationale samarbejde med flere bæredygtige frihandelsaftaler og et stærkere indre marked. Så vi fortsat skaber fremgang, vækst og nye arbejdspladser.

Hør mere om Venstres arbejde i Bruxelles

Venstre internationalt

Venstre er medlem af de to internationale, liberale organisationer. Begge har Venstre været med til at grundlægge.

Den ene er ALDE (Alliance of Liberals and Democrats for Europe. Læs mere om ALDE's manifest her.

Den anden sammenslutning omfatter liberale partier på verdensplan og hedder Liberal International.

Tag del i Venstres Europæiske arbejde

Som medlem af Venstre kan du deltage i medlemsudvalg og bidrage til politikudvikling og kampagner. Meld dig ind i dag for at sætte dit aftryk på Venstres europæiske politik.

Har du forslag til Venstres EU-politik? Skriv til os.