Venstre-forslag om at halvere madspild får flertal

Alt for meget mad går til spilde i mange EU-lande. Vi kender problematikken herhjemme, men flere medlemslande halter efter Danmark. Præcis derfor har jeg som medlem af Landbrugsudvalget foreslået, at EU går helhjertet ind i kampen ved at reducere madspildet med 50 procent i 2030.

Og faktisk vedtog Parlamentet for nylig mit forslag til den kommende strategi for cirkulær økonomi. For at nå det ambitiøse mål skal speederen helt i bund - og det kan ikke gå hurtigt nok.

Klik her og del budskabet.

Som lovgivere skal vi undersøge, hvad vi kan gøre for at løse problemet. Det er afgørende, at vi gør det lettere for landbruget, virksomheder og familier at skære heftigt i madspildet. For eksempel skal vi sørge for, at færre fødevarer går tabt under turen fra jord til bord, og vi er nødt til at udnytte vores restaffald langt bedre. Men det er afgørende, at EU støtter udviklingen af ny teknologi.

Der er blandt andet behov for at investere i teknologi, som omdanner madaffald til biogas, som bruges som brændstof til lastbiler og busser.

I kampen for klimaet er det vigtigt, at EU også bekæmper madspild. Nu mangler vi at få Kommissionen med, så vi for alvor kan skubbe gang i den cirkulære økonomi.